angle-left

Blogok

Hogyan tartsuk meg a munkavállalókat?

5 terület, amelyekre érdemes figyelmet fordítani


A vállalatok nagy része a munkavállalók növekvő igényeiről beszél, és ezek a növekvő elvárások nem csak a fizetésekre vonatkoznak, hanem valami egyébre is. A cégek számára ez egy jó jel, mert így még a kisebb költségvetésű vállalatoknak is megvan a lehetőség, hogy ezt a bizonyos ,,egyebet” megadja és ezzel a tehetséges munkavállalóit megtartsa.


Mit tehetnek a munkáltatók a munkavállalóik megtartása érdekében?


Minden évben azt mutatják az általunk készített felmérések, hogy a munkahelyváltás leggyakoribb oka a fizetéssel való elégedetlenség. Azonban a generációk változásával, a munkavállalói tudatosság növekedésével és a piaci trendek alakulásával a munkához való hozzáállás is változáson ment keresztül. Egyre inkább vágyunk rá, hogy fejlődjünk, hogy jól érezzük magunkat a munkahelyünkön és hogy probléma nélkül össze tudjuk hangolni a munkának és a magánéletünket. A pénz fontos, de kedvezőtlen munkakörülmények mellett még a legjobb fizetés sem fogja vonzóvá tenni a vállalatot és pláne nem fogja ott tartani a munkavállalókat. Ezért az alábbi területekre érdemes odafigyelni.


1. Fejlődési lehetőségek

A rendkívül kompetitív munkaerőpiacon a készségek és kompetenciák folyamatos fejlesztése kiemelkedően fontos. Ezért lehetőséget biztosítani a munkavállalóknak a fejlődésre az egyik legjobb befektetés. Az a munkavállaló, akinek lehetősége nyílik a tudása bővítésére és új készségek elsajátítására a mindennapi munkában, nem csak egyre növekvő támogatást jelent a vállalat számára, hanem önértékelését is növeli. Ezáltal motivált és elégedett lesz a munkájával.


2. Erőfeszítések értékelése

Egy gyakran elkövetett hiba a munkáltatók részéről, hogy csak azokat az eredményeket értékelik, amelyek a tervezett célok eléréséhez szükségesek. Azonban a munkavállalók számára fontos az is, hogy a munkáltató értékelje a feladatok végrehajtásához hozzátett erőfeszítéseiket. Ha a cégnél nincs meg a kisebb eredmények elismerésének kultúrája, akkor a munkavállalók könnyen demotiválttá és elégedetlenné válnak és ezek eredményeképp hamarabb elgondolkodnak a munkahelyváltáson. 

3. Egyértelmű feladatkörök

A munkaadónak ügyelnie kell arra, hogy a szervezet vagy egy adott részleg stratégiája mindenki számára egyértelmű legyen. Miért? Mivel az emberek, akik nem teljes mértékben értik a végrehajtott feladatok célját, gyorsan elveszítik elkötelezettségüket és motivációjukat. A feladatok körének egyértelmű meghatározása megkönnyíti azok teljesítésének objektív ellenőrzését, amely lehetővé teszi a munkavállaló számára is, hogy meglássa munkája mérhető hatásait.

4. Munka és magánélet egyensúlya

Az egészséges egyensúly fenntartása a munka és a magánélet között nagyon fontos tényező a munkavállalói elégedettség szempontjából. Mindenkinek szüksége van arra, hogy legyen ideje pihenésre, a családjára, a barátjaira és egyéb nem munkához kapcsolódó tevékenységekre. Az olyan munkahelyek, ahol ,,elvárt” a túlórázás, különösen, ha ezt a túlórát nem fizetik ki és nem is lehet lecsúsztatni, egyre nagyobb nehézségekkel fognak szembenézni, ha a munkavállalók megtartásáról van szó. 

5. Rugalmas munkaidő

Felméréseinkből azt látjuk, hogy a munkavállalók számára a rugalmas munkaidő a legértékesebb béren kívüli juttatás. A munkaidő egyéni igényekhez, vagy az egyéb napi teendőkhöz való igazítása nem csak hatékonyabbá teheti a munkát, hanem az elégedettséget is növeli.

Azoknál a vállalatoknál, ahol a felsorolt elemeket beépítik a munkakultúrába, sokkal nagyobb eséllyel lesznek lojálisak a munkavállalók és ezáltal csökkeni fog a fluktuáció is.