Follow us

Follow us

               

Hogyan adjunk elő

Hogyan adjunk elő

Nyirkos, remegő kezek. Olyan hang, amely semmiféle hasonlóságot nem mutat az Ön megszokott hangjával – remegő, nyüszítő, szorongó. Mi történik? Nem Önnek kellene itt irányítania? Tény, hogy már jó ideje nem kellett előadást tartania – talán ez az első alkalom életében –, és kicsit rozsdásnak érzi magát az illesztéseknél?

 

Az előadói készségek fontossága

Igencsak magasak az elvárások a XXI. század üzleti gyakorlataival kapcsolatban, az egész világon. Ha valamit előad másnak egy szervezeten belül - akár telefonon, szemtől szemben vagy a műholdas hírközlési hálózaton keresztül - Ön egyben olyan hangulati elemeket is továbbít, amelyek a munkahelyre jellemzőek. A kialakuló kép mutatja az Ön vállalati kultúráját, erkölcsi világképét és azt is, miképp viselkedhet a munkahelyen kívül. Elvégre a legtöbb üzleti döntés alapját az adott szolgáltatás/termék “nagykövetei” által tudatosan vagy tudat alatt kialakított képe képezi. De ez nemcsak az értékesítést végző személyeket érinti, a szervezet minden egyes tagja felelős a kialakult képért.

Roma Bhowmick, a Hays Services kollektív képzési vezetője szerint: „Bárkinek, aki a szervezeten belül ügyféllel találkozik, aki teamjének beszámol, aki vezető pozícióban van, vagy aki ilyen pozícióba szeretne kerülni, jó előadó képességgel kell rendelkeznie.”

Annak elsajátítása, hogy elképzeléseit, ötleteit hogyan lehet megszerkesztett, logikus módon előadni, egy a mindennapi munkában is jól értelmezhető képesség. Hasznos meeting-ek során, telefonon, vagy ha éppen meg akarja győzni az igazgatót egy bizonyos termék, szolgáltatás megvásárlásáról. „És ami még fontos – jelzi Roma Bhowmick – fokozatosan érezni fogja majd, ahogy egyre magabiztosabb lesz, időt spórol meg a projektek, feladatok előkészítése során, és gyorsabb eredményekre számíthat.”

Roma szerint „a nyilvánosság előtti előadás képessége nem szükségszerűen természetes adottság – bár segít, ha van – bárki tökéletesítheti ezt a művészetet, aki jó tréningképességekkel rendelkezik”.

Akár félénk, magabiztos, vagy arrogáns valaki, mindenképpen le kell győznie bizonyos akadályokat a siker érdekében. Nem számít, milyen személyiségtípus valaki, ha sok emberrel szembesül és nyomás alatt kell teljesítenie, érzékelhetővé válik a szituáció durva valósága – hogy csak egy hang létezik – az Ön hangja! Mindez, együtt azokkal a fürkésző szemekkel, amelyek Önt nézik, meglehetős pánikhangulatot kelthetnek Önben. Vannak, akik hajlamosak egy szemlélőre fókuszálni előadásuk során. Ez hatékony lehet akkor, ha nagy hallgatóságnak adunk elő, viszont inkább taszító, ha kisebb csoport előtt állunk.

A hatékony előadás kulcsa a gyakorlás - meg kell szoknia a saját hangját. Próbáljon barátok vagy kollégák előtt, és igyekezzen meg minél több visszajelzést szerezni.

 

Felkészülés a prezentációra 

A tervezés során a felkészülés és a prezentáció egy jéghegyhez hasonlítható. A jéghegy csúcsa – maga a prezentáció – az egyetlen, amit a résztvevők láthatnak. A felszín alatt bújik meg az egész hegy maga: ebben az esetben a tervezés és a felkészülés.

A prezentáció legfontosabb részei a tervezés és a felkészülés. Ha ezek nem jól felépítettek – háttér információkkal és helytálló tartalommal – a hallgatók számára az előadás nem lesz hihető. Ezért minden olyan próbálkozást, amellyel Ön kifejteni és tájékoztatni akar, leárnyékolnak majd a prezentáció negatív aspektusai.

 

A prezentáció alatt

A prezentáció során fenn kell tartani az érdeklődést, ha el akarja érni céljait, azaz kifejteni, meggyőzni hallgatóságát valamiről. ‘Ennek egyik módja’ – véli Roma - ‘az, hogy különböző képi elemeket is beágyaz a PowerPoint diákba.’ Fontos arra is emlékeznie, hogy ha az előadás vázlatanyagát a hallgatóság a prezentáció során megkapja, lehet, hogy az figyelemelterelő hatású lesz, és nem (csak) Önre figyelnek majd. Azonban, ha a téma meglehetősen technikai jellegű, hasznos lehet a vázlat kiosztása, hogy aki kívánja, jegyzeteket készíthessen. Gyakran az a jó megoldás, ha a vázlatokat a hallgatóság már a prezentáció előtt megkapja.

‘A jó prezentáció világos, velős üzenetet sugároz, olyat, amely lényeges a hallgatóság számára. Ez könnyen felismerhető, mert a hallgatóság figyelmes marad, és kérdései tükrözik kíváncsiságát a témára vonatkozóan. A sikertelen prezentáció nem szórakoztató, a feldolgozott téma vagy álláspont nem lényeges a hallgatóság számára. Ha az előadó nem készül fel megfelelően, ha csak elmotyogja a szavakat, ha nem intonál, a hallgatók nem fogják tisztelni az előadó álláspontját, így nem is fognak figyelni.

Volt már része olyan meeting-ben, amikor egy túlontúl magabiztos értékesítő megjelent, el akart adni valamit, és akkor ütött be a krach, amikor megpróbálta beállítani laptopját az adott rendszerhez? Roma válasza: ‘Ez egyike a leggyakoribb meeting-es tapasztalatoknak - a prezentációt lehet, hogy tökéletesen előkészítették, de mi haszna mindennek, ha a hallgatóság nem láthatja? A megoldás a megfelelő felkészülés. Telefonáljon körbe, derítse ki, melyik rendszerek működnek együtt az Ön laptopjával; érkezzen korán, és készüljön elő a technikával. És ne felejtse: a bölcs mindig számít a krízishelyzetekre is, így ha valami előre nem látható történik – pl. áramszünet – legyen Önnél kinyomtatott verzió is, hogy flipchartot használhasson, vagy fóliák, hogy írásvetítővel prezentáljon!’

Tehát, mi is az aranyszabály a kitűnő prezentációval kapcsolatban? Felkészülés. Egy stabilan felépített rendszer automatikusan követi az alapszabályokat, és segíthet Önnek, hogy azt és úgy mondja el a közönségnek, ahogy Ön akarta. Kattintson ide a sikeres prezentáció átfogó kalauzához: ‘Prezentációs technikák’ Ha használja ezeket az egyszerű lépéseket, jóval magabiztosabbá válik még az előadás előtt, és az utóhatás egyszerűen bámulatos lesz!

Open positions Right Hand Block

Career opportunities

Check out our open positions and find the one which suits you the best.

Contact Us

Contact us

For a tailor-made proposal or career consulting, feel free to contact us.

Refer a friend Right Hand Block EN

Refer a friend

Recommend your friends to Hays! We offer a dinner voucher for two once we have managed to place your friend into work.