Follow us

Follow us

               

Kezdés az új munkahelyen

Kezdés az új munkahelyen

Hogyan biztosítható, hogy pozitív képet alakítson ki magáról az új munkahelyen? Gondoljon egy ismeretlen személlyel való randevúra. Az első benyomások határozottan tartósak! Az új pozícióban az első nap és az első hetek nagy hatással lesznek arra, hogyan vélekednek majd Önről az új munkaadónál.

 

Új legény a gáton?

Sokunk találta már magát önhibáján kívül olyan munkahelyen, ahova nyilvánvalóan nem passzolt, és olyan új kollégák között, akikkel egyszerűen nem tudott együtt dolgozni. Miközben igaz, hogy ezeket a helyzeteket nem lehet teljesen kikerülni, mégis van néhány olyan elv, amelyek a megfelelő irányba indítják el Önt. Lehet, hogy nyilvánvalóknak tűnnek, de csak kérje meg bármelyik pályaválasztási tanácsadót vagy személyzeti vezetőt, hogy adjon elő pár „szörnyűséges első nap” történetet, és hosszú estére készülhet.

Mark Marjoribanks, egy diák vezető könyvelési gyakorlattal és ‘ausztrál attitűddel’, úgy hiszi a jó első benyomások létfontosságúak. “Akár Sydneyből, Londonból vagy Aberdeenből indulsz is, alapvetőnek tartom, hogy lelkesedést mutass, és szándékot a tanulásra, és mindenek felett, szervezettséget”- vallja. “Gyakran esnek emberek abba a csapdába, hogy mivel most kezdenek, még könnyebben vehetik a dolgokat. Valójában ennek ellentéte igaz. Mint a legújabb legény a gáton, ki kell tenned magadért, hogy másokat, akik már jó ideje ott vannak, meggyőzz”.

Ez nem jelent állandó kalapemelgetést, Mark tapasztalata távol áll ettől. “Én hiszek abban, hogy minél előbb saját egyéniségednek megfelelően kell végezned a munkát.” – mondja. Ha munkához látsz már az első nap, és nem várod ölbe tett kézzel, hogy kiskanállal etessenek, az emberek sokkal könnyebben viszonyulnak hozzád, és jóval személyesebb viszonyban ismerheted meg őket.”
Követendő és kerülendő példák kezdők számára

Annak kiderítése, mi is az általános elvárás már az első napok során, meglehetősen nehéz lehet, hiszen a vállalatok, cégek kultúrája sokban eltér egymástól. Néhány alapvető, fontos emlékeztető:

 

Tegye

  • Érkezzen korán
  • Mutasson lelkesedést
  • Mutassa meg tudását az új munkaadóról
  • Kérdezzen sokat.
  • Legyen elegáns, üzletszerű
  • Legyen összeszedett (írjon le minden fontosat)

 

Ne tegye

  • Ne legyen túl csendes vagy visszafogott (illetve ennek ellenkezője sem!)
  • Ne üljön magában, ha végzett egy feladattal - kezdeményezzen
  • Ne kérdezgesse, mikor mehet el aznap este
  • Ne bonyolítson magántelefonokat annak megkérdezése nélkül, vagy annak felmérése nélkül, elfogadható-e
  • Ne bonyolódjon irodai politikába (még túl korai annak eldöntése, ki áll majd az Ön oldalán és a túloldalon)
  • Ne foglaljon nyaralást, ne készüljön szabadságra az első napon

 

Mindenki követ el hibákat

Rebecca Wright, egy vezető szolgáltatóvállalat pénzügyi igazgatójának tapasztalatai szerint a kiképzésben résztvevők néha túl rámenősen próbálkoznak, de nem mindig katasztrofális eredményekkel.

“Egy végzős csatlakozott hozzánk, éppen amikor vasúti és busz sztrájkokkal kellett szembesülnünk. Az első napját azzal töltötte, hogy azt kifogásolta, nem biztosítunk éjszakai szállást vagy taxit sztrájk idején azoknak a dolgozóknak, akik a földalatti zónán belül laknak. És persze zavarta új kollégáit, hogy azt kellett hallgatniuk, az ő barátai milyen luxusjáratokkal ingáznak, és azt a benyomást keltette, mintha ő jobb lenne a többieknél, különösen a nem diplomásoknál." De néhány csillapító szó főnökétől megtette a kellő hatást.

“Mindez egyszerű naivitás volt” – mondja Rebecca, “és jó lecke az egyenlő rangú csoportok versenyéről. Megrémült. Még életemben nem láttam embert, aki annyi csésze kávét kínált és szolgált fel kollégáinak a következő napon! És kitűnő gyalogosnak is bizonyult, amikor sztrájknapon hajnalhasadtával már benn volt. És még ma is nálunk dolgozik termékmenedzseri pozícióban.”
 

Nincs egyedül

Van valami, amit sok újonc elfelejt a nagy igyekezetben, hogy jó hatást tegyenek: a szerep, amelyet vezetőjüknek el kell látnia. A vezetőkre is nyomás nehezedik, hogy jó benyomást keltsenek az újonnan belépőkre. Emlékezzen, a személyzeti igazgatók minden személyzeti szintről kapnak visszajelzéseket! A menedzser feladata ebben a helyzetben elsősorban tanácsadó jellegű, el kell magyaráznia a cég elvárásait, megismertetnie Önt rejtett szándékokkal; bíztatni, támogatni fogja Önt, vagy dicsér Sok új belépő kezdetben annyira a saját elképzeléseire koncentrál, hogy nem veszi észre, a kommunikáció kétirányú folyamat. Sok jó származhat abból, ha elismeri: új vezetője is éppolyan keményen dolgozik az Ön elismeréséért, mint fordítva.

Brendan Collins, a Mazars Neville Russell HR menedzsere úgy gondolja – “a jó részlegvezető egyik legfontosabb feladata, hogy üdvözlő és támogató környezetet teremt, ami lehetővé teszi a kezdőknek, hogy ők is már érkezéskor kibontakozhassanak. Minden irodai szituációban nehéz elismerést szerezned – de nagyon könnyen elvesztheted azt. Ezért fontos, hogy a vezetők segítsenek. De a valóság néha sajnos ettől kissé eltér, illetve az újoncok gyakran nem veszik észre, hogy a vezető azért van ott, hogy segítsen, vezessen.”
 

Hogyan keltsünk hatást

A jó hatáskeltés mikéntje könnyen megjegyezhető az angol IMPACT (HATÁS) szó kezdőbetűiből:

IMPACT:

  • Instigate-Ösztönöz: Ösztönözze a munkán kívüli társasági életet a kollégákkal
  • Manage-Beoszt: Ossza be jól az idejét
  • Present-Kifejez: Fejezze ki magát helyesen
  • Ask-Kérdez: Kérdezzen
  • Contribute-Hozzájárul: Ön is járuljon hozzá mindenhez ötletekkel
  • Think-Gondolkodik: Gondolkodjon, mielőtt megszólalna

 

Mi van, ha elszúrom?

A fentiek betartása kétségtelenül javítja majd az Ön sikerének esélyeit az első pár hétben. De mi történik akkor, ha az Ön barátságos kezdeményezései és munkahelyi törekvései hiábavalóak? Mennyire könnyen lehet túllépni a kezdeti gyenge fellépésen? Elvárhatja majd csapata tagjaitól, hogy segítenek a visszaállásban?

Brendan Collins szerint: “Kétségtelenül igaz, hogy sok ember túl hamar bocsátkozik következtetésekbe. Ez késztet minket arra, hogy a jó első benyomások fontosságát hangsúlyozzuk. De bárhogy is, egy gyenge kezdés még nem jelenti a világ végét. A gyenge benyomásokon lehet még javítani, és az emberek általában nem zárják még ki a jobb eshetőségeket - hacsak nem erősítik meg őket korábbi következtetéseikben."